V Zavodu KOLEKTIV 99 smo pred časom na Tržni Inšpektorat RS naslovili poziv k zagotoviti spoštovanja potrošniške zakonodaje glede označevanja znižanih cen izdelkov.
Veseli nas, da se je Tržni inšpektorat odzval in na svoji spletni strani objavil namero po poostrenem nadzoru spoštovanja določb ZVPot-1 pri označevanju znižanih cen izdelkov v prazničnem obdobju, ki ga spremljajo različne akcije in mamljive ponudbe.
Hkrati je Tržni inšpektorat odgovoril na naš dopis, v katerem smo predstavili naše stališče glede označevanja znižanih cen v luči trenutne zakonodaje. V odgovoru, ki je na voljo za prenos spodaj, je inšpektorat pritrdil našemu stališču, da lahko trgovci kot znižano ceno navedejo le tisto ceno, ki je dejansko nižja od najnižje cene v zadnjih 30 dneh. O tem smo pisali že v članku »Sodišče EU sporoča trgovcem: »Znižanje cen mora biti izračunano na podlagi najnižje cene v zadnjih 30 dneh!« in v članku »POZOR: So popusti na črni petek (»Black Friday«) res popusti?«.
Na žalost pa je inšpektorat zavzel drugačno stališče glede označevanja »prejšnje cene« in pojasnil, da po njihovem stališču ob navedbi »prejšnje cene« trgovcu ni potrebno navesti, da je ta tudi enaka najnižji ceni v zadnjih 30 dneh, ter da je Tržni inšpektorat tisti, ki v okviru nadzorov nato preverja, ali »prejšnja cena«, kot jo je podjetje označilo, res ustreza najnižji ceni v zadnjih 30 dneh pred znižanjem.
Menimo, da je inšpektorat s tem zamudil izvrstno priložnost za dvig ravni varstva pravic potrošnikov. Kot smo navedli v našem dopisu je bil namen evropskega zakonodajalca z ustreznim označevanjem znižanih cen omogočiti posameznemu potrošniku, da se prepriča, ali je »znižana cena« resnično nižja od najnižje cene v zadnjih 30 dneh pred znižanjem, kot tudi Tržnemu inšpektoratu omogočiti lažji nadzor nad morebitnim zavajanjem potrošnikov s strani trgovcev. Zagovarjamo stališče, da bi ustrezna označba, da je »prejšnja cena« enaka najnižji ceni v zadnjih 30 dneh pred znižanjem, dosegla oba cilja. Potrošniki bi ob nakupu lahko sprejeli polno informirano odločitev in v posledici sami vršili nadzor nad sporočanjem cen trgovcev, hkrati pa bi bilo morebitno kršitev lažje odkriti in dokazati inšpektoratu.
Zgolj kot primer navajamo spremembo prakse enega izmed trgovcev, glede katerega smo opozarjali v našem pozivu Tržnemu inšpektoratu. V posnetkih zaslona, ki smo jih pridobili 5. 11. 2024 in objavili v pozivu na naši spletni strani, je imel trgovec ob izdelku jasno navedeno najnižjo ceno v zadnjih 30 dneh, ki pa je bila enaka »znižani ceni«, kar predstavlja nepošteno poslovno prakso. Očitno pa je poziv dosegel trgovca, ki je po tem pri istem izdelku nato izbrisal navedbo najnižje cene v zadnjih 30 dneh, kot izhaja iz posnetkov zaslona pridobljenih na dan 19. 11. 2024. Tako trenutno lažno oglašuje »prejšnjo ceno« (prečrtano ceno) kot enako najnižji ceni v zadnjih 30 dneh, čeprav to ni. Ravno na takšne nepoštene prakse smo v Kolektivu 99 opozarjali.
Ker v Kolektivu 99 razpolagamo z dokazi, smo trgovca prijavili Tržnemu inšpektoratu in pričakujemo ustrezno ukrepanje. Vendar pa je zaradi stališča inšpektorata mogoče pričakovati, da bo veliko tovrstnih nepoštenih praks najverjetneje neodkritih ali vsaj težje dokazljivih.
Ne glede na to, pozdravljamo dodatne aktivnosti nadzora Tržnega inšpektorata RS, v Kolektivu 99 pa si bomo še naprej prizadevali za dvig ravni varstva potrošnikov v skladu z evropskimi akti.